Trojkolky | Novinky | Ručný pohon | Rikše | Zákazková výroba | Elektropohon | Diferenciál | Výroba | Videá | Akcia
DIFERENCIÁLOkrem toho, že sa diferenciál bežne používa v automobilovom priemysle, čoraz častejšie sa montuje aj do rôznych typov trojkoliek a dvojstopových vozidiel.
|
|
Diferenciál pracuje na princípe planétovej prevodovky. Ak ide vozidlo po rovnej, priamej vozovke, točivý moment pastorka poháňa tanierové koleso, ktoré so sebou unáša skriňu (klietku)diferenciálu a s ním aj čap satelitov. Satelity plnia funkciu unášačov planétových kolies. Planétové kolesá otáčajú hnacie hriadele a kolesá. Obidve kolesá, hriadele aj „planéty“ sa otáčajú rovnakou rýchlosťou. Satelity teda "krúžia" okolo priečnej osi diferenciálu, oproti planétovým kolesám však stoja – na čape sa neotáčajú. Vo vnútri klietky diferenciálu tak vlastne stoja všetky 4 ozubené kolesá oproti sebe a oproti klietke diferenciálu. To je stav pri priamej jazde. Ak potom vozidlo vojde do zákruty nezmenšenou rýchlosťou, koleso na vonkajšej – a teda dlhšej – dráhe zákruty musí zrýchliť. Spolu s ním zrýchli aj hnací hriadeľ "vonkajšieho" kolesa. Koleso na vnútornej - a teda kratšej – dráhe zákruty začne spomaľovať, a s ním spomalí aj hnací hriadeľ "vnútorného" kolesa. Planétové kolesá sa začnú otáčať rozdielnou rýchlosťou. Satelity sa musia začať otáčať na svojom čape v opačnom zmysle, ale ich unášací moment, sprostredkovaný čapom, trvá.
Otáčanie satelitov umožňuje rozdiel – diferenciu – v rýchlosti otáčania obidvoch hnacích hriadeľov. Odtiaľ vzniklo pomenovanie diferenciál.